((به سایت مدیریت حوزه علمیه کاشان خوش آمدید)) **** ((اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ،صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ ،فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ ،وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً ،حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلاً))
اخبار > امام علی(ع) چگونه با «أرّه» قضاوت کرد؟


  چاپ        ارسال به دوست

امام علی(ع) چگونه با «أرّه» قضاوت کرد؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «چهل داستان و چهل حديث» اثری از آقای عبدالله صالحی است که برای هر کدام از 14 معصوم در کتابی مستقل، به بیان داستان های گوناگون پرداخته که منتخبی از این داستان ها در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می گردد.

* قضاوت با أرّه

محدّثين و مورّخين حكايت كرده اند:

در زمان حكومت عمر بن خطّاب، دو نفر زن بر سر كودك شيرخواره اى نزاع و اختلاف كردند؛ و هر يك مدّعى بود كه كودك فرزند اوست؛ بدون آن كه دليلى بر ادّعاى خود داشته باشند.

عمر در قضاوت اين مسأله و بيان حكم فرو ماند، كه آيا كودك را به كدام يك از آن دو زن بدهد.

به همين جهت از اميرالمؤمنين على عليه السلام درخواست كرد تا چاره اى بينديشد و براى رفع مشكل اقدامى نمايد.

حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام هر دو زن را دعوت به صبر و سكوت نمود و با موعظه از ايشان خواست تا حقيقت امر را بازگو نمايند، ليكن آن ها قانع نشدند و هركدام بر ادّعاى خود پافشارى نموده و متقاضى دريافت كودك بودند.

حضرت با توجّه به اهميّت قصّه ، دستور داد تا ارّه اى بياورند، زن ها تا چشمشان به ارّه افتاد اظهار داشتند: يا علىّ! مى خواهى چه كنى ؟

امام علىّ عليه السلام فرمود: مى خواهم كودك را با ارّه از وسط جدا نمايم و سهم هر يك را بدهم .

هنگامى كه كودك را آوردند، يكى از آن دو زن ساكت و آرام ماند و ديگرى گفت: خدايا! به تو پناه مى برم ، يا علىّ! من از حقّ خود گذشتم و كودكم را به آن زن بخشيدم .

در همين لحظه، حضرت امير عليه السلام اظهار نمود: ((اللّه اكبر!))؛ و خطاب به آن زن كرد و فرمود: اين كودك براى تو و فرزند توست .

و سپس افزود: چنانچه اين بچّه مال آن ديگرى مى بود، مى بايست دلش به حال كودك خود مى سوخت و اظهار ناراحتى مى كرد.

در اين هنگام زنى كه آرام و ساكت بود، به دروغ و بى محتوائى ادّعاى خود اعتراف كرد؛ و گفت: كه من حقّى در اين كودك ندارم .

و در نهايت عمر از حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به جهت حلّ اين مشكل مهمّ، تشكّر و قدردانى كرد.

منبع: كتاب سلونى : ج 2، ص 253، فضائل قمّى : ص 95، إرشاد مفيد:110، س


١٠:٥٨ - شنبه ١٢ خرداد ١٣٩٧    /    شماره : ٤٠٠٥٩٣    /    تعداد نمایش : ١٢٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج






آخرین اخبار
هنوز وارث بخشی از قوانین رژیم ستمشاهی در حوزه فرهنگ و هنر هستیم
از جنابعالی درخواست می کنم ضمن بازنگری درشرح وظایف و مسئولیت ها، برنامه های فرهنگی و هنری این وزارتخانه با نگاه انقلابی اجرا گردد.
 ١٤:٣٢ - شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
در جشنواره تجلیل ازحامیان خانواده از آیت الله نمازی تجلیل شد
استكبار جهانی باردیگر در منطقه سیلی خواهد خورد.
نخستین موسسه تولید محتوای فرهنگی دیجیتال حوزه علمیه کاشان افتتاح شد
بی توجهی به نویسندگان حوزوی در پایتخت فرهنگی شدن کاشان شبیه طنز است
با تندی و بداخلاقی نمی‌شود نوجوان و جوان را مسجدی کرد
خدمت به مردم هویت روحانیت است/ به روحانی بودن افتخار می کنم
هدف نهایی حوزه علمیه اقامه دین است/ امام جمعه باید با اخلاق و علمش به قلوب نفوذ کند
گشایش نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در کاشان
پیشرفت های هسته ای به مردم اطلاع رسانی شود
شرکت ۲۰۰ مربی مهدکودک و پیش دبستانی کاشان در دوره مهارت افزایی مهدوی
شورای زکات فعال تر عمل کند.
خدمات اجتماعی روحانیت برای مردم تبیین شود
نسل جوان باید جایگاه شهید را درنظام توحیدی بداند
۴۰۰ نفر از دانش آموزان کاشانی به راهیان نور اعزام شدند
اقدام جهادی ۲۰۰ نفر از طلاب کاشانی در کشت بادام کوهی۵۰۰ هکتاری
میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) مبارک باد.
تجمع اساتید و طلاب کاشان در حمایت از مردم یمن
مهریه های بالا و تشریفات دست و پاگیر جوانان را از ازدواج دلسرد می کند
طلاب مباحث مهدویت را عالمانه در جامعه تبیین کنند
اخلاق در باورها ، عقاید ، تربیت عبادی و معنوی طلاب تاثیرگذاراست