((به سایت مدیریت حوزه علمیه کاشان خوش آمدید)) **** ((اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ،صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ ،فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ ،وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً ،حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلاً))
اخبار > محکم ترین دستگیره ی ایمان، دوست داشتن در راه خدا و دشمن داشتن در راه خداست


  چاپ        ارسال به دوست

محکم ترین دستگیره ی ایمان، دوست داشتن در راه خدا و دشمن داشتن در راه خداست

به گزارش رابط خبری مدرسه علمیه المهدی(عج) آران وبیدگل، به بهانه همایش محبت الهی و سبک زندگی اسلامی دبیر ان علمی و اجرایی همایش، به همراه حجت الاسلام فرجی معاونت تهذیب مدیریت حوزه علمیه منطقه کاشان، خدمت جناب حجت الاسلام دکتر هادی حسین خانی معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور رسیده و در طی مصاحبه ای ، ایشان به اهمیت و ضرورت محبت الهی و تأثیر گزاری آن در سبک زندگی انسان ها به ایراد مطالب مفیدی پرداخند. متن مصاحبه ، به شرح ذیل ارایه می گردد:
حجت الاسلام موفق ( دبیر علمی همایش):
ابتدا تقدیر و تشکر میکنم از اینکه وقت گران بهای خود را در اختیارمان قرار دادید، و امیدوارم که از مطالب راهگشایی حضرتعالی در خصوص موضوع محبت الهی و سبک زندگی اسلامی استفاده کافی را ببریم و از راهنمایی های شما در خصوص برگزاری این همایش بهره کافی و وافی را کسب نماییم.
در ابتدا عرض کنم که محبت الهی یکی از اموری است که به عنوان مبنا باید به آن پرداخت نه یکی از مسائل دینی و معنوی! چنانچه خیلی از بزرگان اخلاق بیان می کنند که بسیاری از مباحث به محبت الهی بازگشت میکند و یک رابطه متقابل بین مباحث اخلاقی و محبت الهی برقرار است. اگر بخواهیم بین مباحث معارفی و محبت الهی یک هندسه ای را ترسیم کنیم نقش محبت الهی بسیار پر رنگ است.
خواستم از اینجا بحث را شروع کنیم که به نظر شما موضوع محبت الهی تا چه اندازه بنیادین و دارای نقش زیر بنایی است؟ در خصوص اهمیت این مسأله توضیحاتی را بیان فرمایید.
حجت الاسلام دکتر حسین خانی :
به نوبه خودم تشکر میکنم از اهتمام دوستان نسبت به طرح چنین موضوعی که یکی از موضوعات اساسی است که در دین مطرح شده است. تعابیر بلندی که در منابع دینی مطرح شده نشانگر این است که محبت الهی بسیار حائز اهمیت است. در واقع آیه کریمه ( و الذین آمنوا اشد حبا لله) دلالت بر این دارد که لازمه ی ایمان ، محبت شدید نسبت به خدای تبارک و تعالی است. باید عرض کنم علاوه بر اهمیت محبت به خداوند ، لوازم این محبت هم بسیار مهم است. مثلا فرض بفرمایید در روایتی از امام صادق داریم که حضرت در جمع اصحاب خود مطرح میکنند که:( ای عری الایمان اوثق؟) کدام یک از دستاویز های ایمان محکم تر است؟ در همان ابتدا اصحاب عرض میکنند: الله و رسوله اعلم! حضرت میفرمایند شما پاسخ را بگویید! هر یک از اصحاب پاسخی میدهد. برخی می گویند: نماز، برخی میگویند: زکات و برخی دیگر روزه و حج را مطرح میکنند. حضرت در پاسخ هر یک میفرمایند: این ها اهمیت دارند ولک پاسخ سؤال نیستند. در نهایت اصحاب دوباره عرض میکنند: الله و رسوله اعلم! در اینجا حضرت پاسخ سؤال را از قول پیامبر اکرم نقل میکنند که این خودش دلالت بر اهمیت موضوع میکند. حضرت میفرمایند: ( ان اوثق عری الایمان الحب فی الله و البغض فی الله!) محکم ترین دستگیره ی ایمان، دوست داشتن در راه خدا و دشمن داشتن در راه خداست!
این پاسخ در حقیقت یک مرحله بالاتر از محبت الهی است! یعنی فرض بر آن است که افراد خدا را دوست دارند و در مرحله ی بالاتر دیگران را هم به خاطر خدا دوست یا دشمن میدارند. لذا وقتی حب فی الله و بغض فی الله می شود محکم ترین دستاویز ایمان، نشانگر آن است که این مسأله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از مسائل بنیادین است.
حجت الاسلام موفق:
آنطور که از صحبت های شما برداشت کردم محبت الهی اهمیت فوق العاده ای داشته و باید ما نه تنها خود را به آن ملزم کنیم بلکه باید به لوازم آن هم پایبند باشیم. ما میخواهیم محبت الهی خلاصه در کتابهای اخلاقی نشود بلکه جلوه های بیرونی آن را هم در جامعه مشاهده کنیم. به خصوص جامعه ی امروز مان که دارای مشکلات زیادی در عرصه ی فرهنگی داریم. متأسفانه مشکلی که هست برنامه ریزی های نا مناسب در این زمینه است که به نظر میرسد سامان خاصی ندارد و چندان مطلوب نیست.
به نظر شما آیا میشود از بحث محبت الهی به عنوان یک سیاست کلی در عرصه ی فرهنگ استفاده کرد وآثار و جلوه های بیرونی آن را در جامعه مخصوصا در بین جوانان دنبال کنیم؟
حجت الاسلام حسین خانی:
به نظر میرسد با توجه به اینکه محبت خداوند در انسان نهادینه شده است، یکی از گم شده های انسان در این عصر، مسأله ی محبت الهی است. گاهی ما دچار اشتباه میشویم و متعلق این محبت را اشتباه میگیریم. چه بسا این اشتباه ، زمینه ی ظهور و بروز عرفان های کاذب است که امروزه در جامعه نشو و نما یافته است. در حقیقت این بازار محبت ، یک بازار پر خریداری است و افراد سود جو سعی میکنند با توجه به مطلوب بودن کالای محبت، کالای تقلبی را عرضه کنند و به اهداف و مقاصد شوم خود برسند. به نظر میرسد گسترش روز افزون عرفان های کاذب، دلیل بر اهمیت موضوع محبت الهی است و اگر ما به طور صحیح وارد این مقوله شویم با مخاطبین تشنه ی زیادی مواجه خواهیم شد و آثار مثبت زیادی هم بر آن مترتب خواهد بود. به نظر میرسد اگر بتوانیم بحث محبت الهی را خوب مطرح کنیم و در جامعه ی امروز گسترش دهیم جلوی خیلی از انحرافات اخلاقی و محبت های مجازی را خواهد گرفت. روایات در این زمینه بسیار جالب است. مثلا در روایتی از خدای متعال نقل شده که می فرماید : إذَا عَلِمْتُ أَن الْغَالِبَ عَلَی‌ عَبْدِیَ الاِ شْتِغَالُ بِی‌ نقلت شهوته فِی‌ مَسْأَلَتِی‌ وَ مُنَاجَاتِی، یعنی اگر بدانم آنچه که بر بنده ی من غلبه دارد اشتغال به من است من مسیر شهوت او را در مسیر دعا و مناجات خودم قرار میدهم.‌ خوب این خیلی جالب است که ما بدانیم و بتوانیم با ابزار محبت خداوند با سیل عظیم گرایش های شهوانی مقابله کنیم. شاید بتوان گفت یکی از عواملی که در ابتدای انقلاب ما با مفاسد کمتری مواجه بودیم، وجود جلسات دعا ی کمیل و روح معنوی حاکم بر جوانان بود.
حجت الاسلام موفق:
شما بحث عرفان های کاذب را مطرح کردید. ما برخی از عرفان های داخلی مانند صوفی گری را داریم که تا مقداری تهدید کننده ی معنویت حقیقی برای جوانان است. به نظر شما آیا محبت به خداوند میتواند سر منزل یک مکتب عرفانی در مقابل عرفان های باشد؟
دکتر حسین خانی:
در خصوص مسأله ی تشکیل یک مکتب عرفانی باید به کارشناسان این امر مراجعه کرد اما به نظر میرسد این ادعیه ای که ما داریم در کنار آیات قرآن، ما را به مسیر محبت خداوند می کشاند. دعا هایی مانند دعای عرفه با آن مضامین عالی آتش محبت خداوند را در عبد شعله ور میکند. در روایتی داریم که خدای متعال به یکی از انبیا خطاب میکند که با ذکر نعمت های من برای بندگانم، مرا محبوب آنها قرار بده!
اما در خصوص تشکیل یک مکتب عرفانی به نظر میرسد باید از بزرگانی که در این زمینه صاحب نظر هستند سؤال شود. لکن میتوان بر اساس رده های سنی مختلف و جنسیت افراد، بحث محبت الهی را در میان اقشار مختلف جامعه ترویج داد.
حجت الاسلام موفق:
با توجه به اینکه امروزه چهره ی خشنی از اسلام توسط دشمنان در میان افکار عمومی جهان به تصویر کشیده شده، آیا بحث محبت و به ویژه محبت الهی میتواند بازتاب های مثبتی در خصوص ترمیم چهره ی آسیب دیده اسلام داشته باشد و تبلیغی جهت معرفی اسلام حقیقی باشد؟
حجت الاسلام حسین خانی:
قطعا همین طور است. هرگونه تلاشی در خصوص معرفی اسلام حقیقی که محبت و مهرورزی جزء لاینفک آن است امری قابل قبول و تأثیر گزار بوده و میتواند افکار عمومی را اصلاح کرده و زمینه ساز تحقیق پیرامون اسلام و گرایش به آن است. به نظر می آید جای کار زیادی در این زمینه هست چرا که حتی افرادی که در غرب زندگی میکنند احساس نیاز شدیدی به محبت خداوند و معنویات دارند و اگر بتوان موضوع محبت الهی را به صورت درست در اختیار آنان قرار داد خدمت بزرگی انجام شده است.
منتها یک چیز مهم دیگری هم هست و آن اینکه ما فقط یک روی سکه دین را نشان ندهیم. دین اسلام یک دین جامع و کاملی است. در یک جاهایی رفتار های محبت آمیز مورد تأکید است و در جاهایی دیگر باید خشونت اعمال شود. و همه ی اینها لازمه ی دین است. قرآن میفرماید: (محمد رسول الله و الذین آمنوا معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم). به هر حال شدت نسبت به کفار هم جزئی از این دین است. نباید به بهانه ی معرفی چهره ی مطلوب و دوست داشتنی از دین، از طرح مباحث خشونت علیه کفار و مباحث جهاد و غیره فاصله گرفت. البته این مسأله نیاز به تبیین دارد. و میتوان افراد را بامعرفی چهره ی حقیقی اسلام به دین جذب کرد البته با این تحفظ که یک جانبه گرایی صورت نگیرد و به خاطر خوشایند دیگران اسلام ناقص را معرفی نکنیم و با تبیین لازم، موارد اعمال خشونت در دین را هم باید مطرح کرد.
حجت الاسلام موفق:
اتفاقا یکی از مشکلات کار ما همین جاست که دشمنان چهره ی غیر واقعی از اسلام را به جوانان خود معرفی مینمایند. مقام معظم رهبری در نامه ای که به جوانان نوشته اند بیان میکنند که این چهره ای که برای شما از اسلام ترسیم کرده اند یک چهره ی غیر واقعی است. چهره ی واقعی اسلام را از منابع به دست آورید.
به نظر میرسد که ما هم باید اسلام را از روی منابع به دیگران معرفی کنیم و منابع چهره ی اسلام را ملاطفت آمیز معرفی میکنند و نقش محبت را در دین مبیشتر پر رنگ میکنند. اما همین که میخواهیم چهره ای مهربان از دین را معرفی کنیم با این نقد مواجه هستیم که چرا به طرح اسلام رحمانی می پردازید و مباحث جهاد و شهادت را کم رنگ میکنید. البته قبول داریم که عده ای آمدند و این کار را انجام دادند و فقط یک روی سکه ی اسلام را به دیگران معرفی کردند. به نظر شما راه حل چیست؟ چگونه میتوان چهره ای حقیقی و واقعی از اسلام معرفی کرد که هیچ یک از مباحث محبت و خشونت در اسلام تحت الشعاع دیگری قرار نگیرد؟
حجت الاسلام حسین خانی:
اولا باید این نگاه به اسلام که آن را فقط خشونت و جنگ معرفی می نماید، اصلاح کنیم و بعد جنبه های محبت آمیز و ملاطفت آمیز اسلام را به آنها معرفی کنیم.یعنی در حقیقت ابتدا باید سالبه کلیه ( اسلام هیچ محبتی ندارد) را اصلاح کرد. و بعد به پاسخگویی به شبهات خشونت و حتی حجاب پرداخت.
هر کجا خداوند به تبشیر و تنذیر به عنوان دو راه تربیتی اشاره میکند ابتدا مسأله ی بشارت را مطرح میکند و سپس به ذکر انذار می پردازد. یعنی ابتدا باید جنبه ی مهربانی و محبت اسلام را معرفی کنیم و بعد سراغ جنبه های خشونت آمیز برویم. متأسفانه اقداماتی که گروه های تروریستی از جمله داعش و دیگران انجام داده اند این باور که اسلام چیزی جز خشونت نیست را در اذهان عمومی دنیا ایجاد کرده است. لذا ابتدا باید با نمونه های ملاطفت و مهرورزی اسلامی این باور را اصلاح کنیم و در مرحله ی بعد با تبیین صحیح به ذکر موارد لازم از خشونت و جهاد فی سبیل الله پرداخت.
حجت الاسلام موفق:
به نظر شما آیا محبت الهی میتواند اولین موضوع و اولین قدم برای ارتباط دادن جوانان با دین و معنویات باشد؟
حجت الاسلام حسین خانی: قطعا محبت الهی شوری ایجاد میکند که باعث میشود افراد در این مسیر باقی بمانند. و اگر قرار بود ما فقط به استدلالات عقلی بسنده کنیم و صرفا یک اسلام عقلانی خشک و بدون شور و احساسات را به جامعه معرفی نماییم طبیعتا خیلی از این ارزشهای دینی که داریم کم رنگ میشد. مثلا برای حفظ نهضت عاشورا و تعالیم آن ، فقط به استدلالات عقلی بسنده نشده است و همواره شور و شعور حسینی با هم بوده اند تا این نهضت را حفظ شده است . به نظر میرسد محبت الهی مسأله ی قابل قبولی است و هر چه بیشتر تقویت شود، افراد به طور قوی تر و راسخ تر پای دین خود می ایستند و از آن دفاع میکنند.
حجت الاسلام موفق:
به نظر شما محبت الهی میتواند مبنایی برای سایر ابعاد اسلامی از قبیل سیاست، اقتصاد و فرهنگ و اخلاق باشد؟
حجت الاسلام حسین خانی:
تصور من بر این است عنصر ویزه ای در محبت است. به هر حال وقتی کسی چیزی را دوست دارد سعی میکند آن را حفظ کند و حتی به طور ناخود آگاه از محبوب خود تأثیر پذیری دارد و سعی در همانند سازی خود با او میکند. لذا هر چقدر انسان محبوب خود را با دقت انتخاب کند میتواند آثار مثبت بیشتری داشته باشد و از آسیب های بیشتری محفوظ بماند.
مثلا برخی شیوه ها برای اصلاح نفس و تربیت خود دارای مشکلاتی است که راه محبت میتواند آن ها را تسهیل و تسریع نماید. فردی که یک انسان سخی و دست و دل بازی را دوست دارد راحت تر میتواند ملکه ی اخلاقی انفاق و سخاوت را در خود ایجاد نماید. حالا هر چقدر آن محبوبی را که برای خود انتخاب میکنیم دارای کمالات بیشتر باشد بالطبع زمینه ی بهتری را برای تربیت نفس خود ایجاد کرده ایم. اگر بتوانیم در همه ی مسائل حتی سیاست و اقتصاد این سمت گیری را داشته باشیم که از الگوهای کمال یافته و مترقی که حضرات معصومین علیهم السلام هستند الگو بپذیریم بالطبع راه ما به سوی رشد و صلاح هموارتر و آسان تر خواهد شد.
حجت الاسلام موفق:
به عنوان آخرین سؤال و درخواست، اگر پیشنهادی به عنوان معاونت تهذیب حوزه های علمیه در خصوص مفید تر واقع شدن همایش محبت الهی و سبک زندگی اسلامی دارید بفرمایید.
حجت الاسلام حسین خانی:
نکته ای که به ذهن میرسد این است که سعی کنید در این همایش به ارائه ی راهکار هایی کاربردی بپردازید که در آن ، محبت الهی بر اساس رده های سنی مختلف و جنسیت های متفاوت در زندگی افراد عینی سازی شود و تأثیراتی در سبک زندگی آنها داشته باشد.
مثلا یک آقا به عنوان همسر چگونه در منزل رفتار نماید که بر خواسته از محبت الهی و روح مهرورزی اسلامی باشد .یعنی یک سری دستور العمل هایی ارائه شود که بر اساس آنها افراد یک چراغ راهی را پیش روی خود داشته باشند.


١٣:٣٠ - پنج شنبه ٢٧ اسفند ١٣٩٤    /    شماره : ٣٧٤٩٧٣    /    تعداد نمایش : ٢٩٤٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 




آخرین اخبار
سردار سلیمانی فرزند عاشوراست
قاسم سلیمانی به خاطر اینکه فرزند عاشورا است توانست با پیروی از مکتب امام حسین (ع)، در سوریه متجاوزین داعش را نابود کند.
 ٠٩:٤٨ - شنبه ٢٠ مهر ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>
بزرگ ترین سفره حضرت رقیه(س)، در آران و بیدگل برپا شد
سردارِ دارنده نشان درجه یک نصر تجلیل شد
آیت الله نمازی: مفاخر علمی و دینی به دنیا معرفی شوند
وقایع مهم ماه صفر
مراسم قالیشویان فین کاشان 12 مهر برگزار می شود
استقلال کشور در فضای مجازی مخدوش است/ صندلی هر مسئول با تقدیم ۷۲ شهید به دست آمده است
طلاب دیپلم به بالا 5 ساله سطح یک را می گذرانند/ قم مطلبی را دیکته نمی کند
دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی با رهبر انقلاب
بیانات رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه
سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه مرتضوی نطنز آغاز شد
توزیع بسته های مهر تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند کاشان
پمپاژ خبری برای نا امید کردن مردم خیانت به انقلاب است
پیام آیت الله اعرافی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه
14 اقدام دشمن برای نابودی اسلام
ماه محرم، ماه پیروزی حق بر باطل است.
راه اندازی چهار رشته تخصصی جدید در حوزه علمیه کاشان
چرا ائمه(ع) و اولیای الهی واسطه بین مخلوق و خالق اند؟
غبارروبی مضجع مطهر حضرت امام رضا (علیه‌السلام) با حضور رهبر انقلاب
استاد قرائتی: سخنرانی ها کوتاه باشد
ویزیت رایگان ۱۰۰۰ عزادار حسینی در ایام محرم سال گذشته